Baureihe 232 på besøg

Den 23. maj 2012 blev det besluttet at udvide strækningen mellem Vojens og Tinglev i sønderjylland, fra et spor til to. Samtidig med udvidelsen vil strækningshastigheden blive øgettil 160 Km/t, hvilket giver langt større kapacitet end nu. Med et budget på 552 millioner kroner gik arbejdet for alvor i gang i uge 29/2014 med forberedelserne til at anlægge det nye spor. Det forventes at sporarbejdet er færdigt i 2015.

DB 233 285-6 med GD 138723 (Es-Tdr) mellem Ribe og Hviding – 02.08.2014

I de 3 uger sporarbejdet stod på, var strækningen totaltspærret, og det betød store trafikale ændringer. Alle DSB’s tog var i den periode erstattet af togbusser og EuroNight var aflyst, Hector Rail’s transitgodstog blev sejlet over på overfarten Trelleborg-Rostock. Det mest interessante var dog DB Schenker Rail Scandinavia’s godstog, som blev ledt via Tønder og over Esbjerg.

Da køreplanerne havde indlagt krydsninger, og den begrænsede længe stationerne har på Tønderbanen, kørte man med kortere togstammer. Det betød selvfølgelig flere tog end normalt, da man var nød til at dele togstammerne i to.

DB 232 568-6 med GD 138610 (Tdr-Es) mellem Visby og Tønder Industrispor Nord – 04.08.2014

For at kunne håndtere trafikken, var der givet dispensation til at DB kørte helt til Esbjerg med Baureihe 232/233. I Esbjerg skiftedes der så til dansk lokomotiv, som derefter kørte til Fredericia hvor diesellokomotivet blev erstattet af det vanelige ellokomotiv, som derefter trak godstoget videre øst på. Det hele foregik selvfølgelig i omvendt rækkefølge med de godstog som ankom øst fra.

DB Schenker Rail Scandinavia havde til formålet indlejet NEG MZ 1439, som supplement til deres egne 6 MZ IV.

På den tyske side var godstogene omledt via Itzehoe over Niebüll og så til Tønder. Lokomotivetskiftet fra el til diesel foregik i Itzehoe, da der ikke er kørestrøm på strækningen derfra og så videre nord på. Enkelte godstog blev dog fremført med diesel hele vejen fra Maschen til Esbjerg.

DB 232 388-9 med GD 138606 (Tdr-Es) mellem Skærbæk og Døstrup – 04.02.2014

Omkørslen over Esbjerg var rygtet blandt mange tyske togentuiaster, og flere var rejst fra Sydtyskland for at opleve den intense trafik med bl.a. Baureihe 232/233. Der var dagligt et indlæg på det tyske forum Drehscheibe-online.de som blev kaldt Marschbahnumleiter, hvor togentusiaster berettede når et tog blev observeret, så kunne det bruges som en form for varsel om, at noget var på vej.

Det var dog ikke kun de tyske tog entusiaster som var ude og lufte kameraet. I perioden på de 3 uger, har der været daglig debat på de danske fora, og vist billeder i massevis.

Jeg har her lagt et udvalg op af de billeder jeg tog.

Se resten af billederne her

Comments are closed.